![]() |
| Uusi päivä ja ikiaikainen aurinkomme <3 |
Olin Tallinnassa terveysmuseossa, Estonian Health Museum'ssa. Mieleenpainuvinta minulle oli hetki, kun tuijottelin lasivitriiniin levitettyä ihmisen hermostoa. Hermosto irroteltuna ihmisestä, levitettynä siihen lasin taakse kuin mikäkin lankakerän ja meduusaeliön sekoitus. Kuin kuivattu kalanruoto, monimutkaisempi ja pehmeämpi tietenkin. Katselin pieniä rönsyileviä lankoja, jotka luovat yhteistyössä kehon ihmeellisten muiden kudosten ja systeemien kanssa myös intuition kokemuksen. Miten ihmeellinen ihminen! Saan elää tällaisessa kehossa, joka on käsittämättömän monimutkainen ja luotu toimimaan ja selviytymään tällä maapallolla. Ihmetys ja kiitollisuus.
Olen viime päivinä pohdiskellut paljon ylimielisyyttä. Olen kokenut sen jyräävänä energiana ja kokenut, ettei minulla ole suojausta sitä vastaan. Vetäydyn nopeasti. Olen pohtinut ylimielisyyden käsitettä ja tätä taipumustani vetäytyä. Ylimielisyys voi olla etäistä ja passiivista, silloin se on helpompi kestää. Mutta jos se on aktiivista ja lähelle tunkevaa, sitä on vaikeampaa sietää. Omalle ylimielisyydelleni olen luultavasti sokea. Joka tapauksessa olen pohtinut vetäytymistäni. En vain osaa toimia toisin. Ja se johtuu todennäköisesti sellaisesta lasivitriinin sisälle vangitusta olennosta, jonka kruununa on aivot, joka asuu sisälläni ja päättää paljolti puolestani.
Haaveilen aina siitä, että olisin sellainen elokuvien itämainen zen-tyyppi. Aina tietoinen, maadoittunut, rauhallisuuden tilasta asioita kokeva. Mutta en ole, ainakaan vielä. Nyt kesäloman ansioista olen rauhan tilassa, jossa pohdintaa ja kirjoittamisen tarvetta syntyy. Loman päätyttyä toivon jälleen, että pystyisin säilyttämään rauhan tilani arjessa, mutta tavallisesti se ei onnistu. Arki on rytmiltään sellaista, että siltä lasivitriiniin vangitulta olennolta vaaditaan toimintaa, jotta asiat tulevat hoidetuksi. Maapallo ei ole koskaan ollut helppo paikka pysyä hengissä. Tai helppo paikka emolle suojata jälkeläisiään. Siltä pohjalta kehoni on suunniteltu. Ja nykymaailman perkeleellinen häly ja ylivirittyneet olennot, joiden laumaan kuulun, halusin tai en, eivät tuo helpotusta.
Nyt pyöritellessä näitä teemoja mielessä, en voi olla ajattelematta synnyttämistä. Miten tuntuikaan voimaannuttavalta silloin, kun lopulta oivalsi mitä on olla vastustamatta supistuksen tuomaa kipua. Elämä tapahtuu minussa (vauva on sisälläni ja kehoni luo supistuksen synnyttämisen vuoksi ilman, että tietoinen mieleni on osallistunut prosessiin millään tavalla). Opin kolmannen lapseni syntyessä intuitiivisesti hellittämään vastustamisen sijaan ja silloin oli paljon helpompaa olla. Pystyin luottamaan siihen, että tämä ihmeellinen kehoni kokonaisuus toimii parhaakseni.
En voi estää vetäytymistäni, se on niin vahva tarve. Tarvitsen piilon tuomaa suojaa välillä hyvinkin voimakkaasti. Vaikka analysoisin asiaa loputtomiin, en ehkä saisi koskaan vastausta siihen miksi en pysty muuhun. Ja voihan olla, että se on ainoa oikea tapa toimia tietyissä tilanteissa. Voisinko elämässä aktiivisemmin kunnioittaa kehoni viisautta, olla lempeän myötätuntoinen tätä kaunista ja ihmeellistä systeemiä kohtaan, joka tekee kaikkensa hyväkseni? Kun se ohjaa minut piiloon, menisin mukisematta. Voisin aidosti rauhoittua siitä ymmärryksestä, että kehoni on aivan mieletön itse itseään parantamaan kykenevä, elämää synnyttävä, rakastamaan kykenevä systeemi. Elämän luonne on myös tuottaa kipua ja häpeää ihmiselle. Vaikka tekisin mitä, en voisi estää näitä kokemuksia. Ne tulevat vyörymään lävitseni ja nujertamaan minut aika ajoin. Elämän luonne on myös olla palautuva. Tunne kestää aikansa ja sitten se alkaa helpottamaan. Ehkä on ihan viisasta olla piilossa/turvassa silloin kun sinne ohjataan.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti